سفارش تبلیغ
صبا ویژن

7 غذای مفید در سرماخوردگی و آنفلوآنزا

 

هر چندین که درمان مشخصی برای عفونت‌های ویروسی وجود ندارد، البته تقویت سیستم ایمنی تن با تغذیه‌ی مناسب، به تخفیف علایم بیماری و بهبودی سریع‌تر کمک خواهد نمود . 

درحال حاضر در فصل خزان قرار داریم و بارش باران صفا و زیبایی خاصی را به شهر بخشیده می‌باشد و ما از زیبایی‌های بی شمار این فصل از سال لذت می بریم . ولی از طرفی دیگر اکنون که هوا رو به سردی می‌رود گشوده نیز راز و کله بیماری‌های همگانی فصول سوز‌و‌سرما یعنی سرما خوردگی و آنفلوآنزا پیدا خواهد شد . 

 

در مقاله گذشته توضیح دادیم که بهترین منش حل این هست که از قبلی خودمان را مجهز کنیم و با رعایت اصول محافظت از خود و برخورداری از تغذیه سالم، از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنیم . ولی به هر حال علیرغم همه‌ی پیشگیری‌ها و مراقبت‌ها، ممکن می باشد دچار بیماری‌های فصل سوز‌و‌سرما (سرماخوردگی و آنفلوآنزا) شویم، لذا در این مطلب در قضیه اقدامات غذایی موءثر برای معالجه بیماری‌های مذکور حرف خواهیم اظهار‌ . 

 

بی شک و تردید رژیم غذایی مناسب قادر است سهم بسزایی در درمان بیماری‌های سرما خوردگی و آنفلوآنزا داشته باشد . مصرف بعضا مواد غذایی ممکن می‌باشد علایم بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را تخفیف دهد . 

 

هر یکسری که درمان مشخصی برای عفونت‌های ویروسی وجود ندارد، البته تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مطلوب به تخفیف علایم بیماری و بهبودی سریع‌تر کمک خواهد نمود . بدیهی است که عدم حفظ کافی از خود در حین بیماری، وضعیت را تشدید خواهد نمود . 

 

مصرف 

بعضی غذاها به شرح تحت ممکن است علایم بیماری را تخفیف داده و بهبودی را سرعت بخشند(البته توصیه می‌کنیم؛ افراد پیش از تغییر و تحول رژیم غذایی خود با پزشک معالجشان مشورت نمایند): 

مصرف مایعات گرم: مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و خلل ها تنفسی هم پا با آنفولانزا و آنفلوآنزا امداد کند، همچنین مایعات گرم ممکن هست به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدنتان کمک نماید . 

لذا مصرف سوپ‌های گرم و یا این که نوشیدنی‌های گرم میتوانند گزینه های موثری در تخفیف علایم سرما خوردگی و آنفلوآنزا باشند . 

 

زنجبیل: زنجبیل حاوی بعضی ترکیبات ضد ویروسی میباشد که می توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفلوآنزا و سرماخوردگی، اثرگذار باشند . همینطور این مواد می‌توانند از روش حمایت از ساخت ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی مفید باشند . 

 

فلفل قرمز: فلفل قرمز رنگ جدید و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علایم آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها موثر باشند . ماده ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز رنگ می‌گردد، ممکن می‌باشد به بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های عفونی گردیده و به بهبود بیماری یاری کند . همینطور تندی و تیزی یار با آن می‌تواند به تخفیف گرفتگی‌ها در ناحیه سینه و حفره بینی یاری کند . 

تجهیزات فست فود

سیر: سیر دربردارنده بعضا ترکیبات شیمیایی میباشد که از مشخصات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند . این مواد ممکن است توانایی بدنتان برای تخریب ویروس‌های آنفولانزا و آنفلوآنزا را افزایش دهند . سیر همچنین ممکن می‌باشد جریان خونتان را بهبود بخشد و به سیستم گردش خونتان جهت تحویل دادن مواد مغذی اساسی و اکسیژن، و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک کند . 

 

مصرف مواد مغذی نو و طبیعی: بی شک و تردید ترکیبات جانور در مواد مغذی جدید و طبیعی نظیر: صیفیجات و میوه های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها موثر می باشند . 

 

سوپ مرغ: آیا این تصور قدیمی‌ها که سوپ مرغ را برای سرما خوردگی مطلوب می‌دانستند، واقعاً درست است؟ بله مصرف سوپ مرغ می تواند برای تخفیف آنفو لانزا موءثر باشد . 

 

در حقیقت در یک مطالعه که در ژورنال Chest به چاپ رسیده است؛ دانشمندان تایید نمودند که سوپ مرغ دارنده برخی اثرات ضد التهابی ملایم بود و در تخفیف علایم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذار واقع گشت . اما بهتر می باشد که در تهیه و تنظیم سوپ مرغ از گونه های صیفیجات جدید هم به کارگیری شود . 

 

غذاهای غنی از روی: مصرف غذاهای غنی از روی ممکن هست در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا اثرگذار باشد . مواد غذایی غنی از روی عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز‌رنگ و لوبیای سویا . 

 

اجتناب از مصرف تولید ها شیرین دربردارنده شکر: همان‌طور که ذکر نمودیم رژیم غذایی بر تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار هست . شکر توانایی سیستم ایمنی تن را از شیوه تقلیل بضاعت گلبول‌های سپید خون در سرکوب مهاجمین باکتریایی و ویروسی، کاهش می دهد . شواهد یک مطالعه که در خبر نامه تغذیه بالینی امریکا چاپ گردیده است، حاکی از آن می‌باشد که شکر مو جود در نوشیدنی‌های شیرین شده می‌تواند به اندازه 50 درصد جواب ایمنی تن را تا پنج ساعت پس از صرف نوشیدنی تقلیل دهد . در حالی که مصرف منابع کربوهیدرات‌های فیبردار(پیچیده) تأثیر نامطلوبی را بر سیستم ایمنی به همراه ندارند .